maandag 7 juli 2008

Echt Peru?

Vandaag wil ik graag het idee wegnemen dat we hier in Tarapoto niet veel anders doen dan we in Wageningen gewoonlijk doen, namelijk wat lezen, roken, biertjes drinken en aan de rivier zitten. Helaas is vandaag daarvoor niet echt de meest geschikte dag. Wat we vandaag hebben gedaan, is namelijk precies dat. Op de biertjes en de sigaartjes na dan, maar dat kan vanavond zeker nog komen. Gelukkig was er nog wel één ding dat ons duidelijk maakte dat we toch zeker wel in Peru zijn.

Ons plan was namelijk om morgenochtend om een uur of vijf de taxi te nemen, die ons dan naar de havenplaats Yurimaguas zou brengen vóórdat de weg daar naartoe door de politie afgesloten wordt. In Yurimaguas zouden we dan de boot naar Iquitos nemen. Maar vandaag werden onze plannen in de war gestuurd door een Zuid-Amerikaanse traditie: staken! Dat gaat niet zoals bij ons in Nederland, dat je bijvoorbeeld gratis met de bus kan en er verder niets aan de hand is. In Perú staakt gewoon een hele stad. De belangrijke wegen worden afgezet door er glas op te gooien en vuurtjes te stoken en iedereen die wel werkt wordt veracht. Die staking begint morgen, dus geen bootreis voor ons. Nu vliegen we woensdagavond naar Iquitos en gaan met de boot terug.
Natuurlijk doen we ook wel ons best om ons onwagenings te vermaken, wat ook lukt. Zondag vonden we een supergiftige slang in de tuin, gelukkig al dood. Niet ingrijpen binnen een paar dagen na de beet van dit beest betekent een wisse dood. Ook indrukwekkend was het bezoek aan de watervallen hier vlakbij. Terwijl ik met Martijn door het oerwoud klauterde, op zoek naar de hogere watervallen, ik op blote voeten, joeg Martijn mij de stuipen op het lijf door me alles over slangen in deze bossen te vertellen. Bijvoorbeeld hoe hij eens alleen in het bos was en een wurgslang van tweeëneenhalve meter weg zag glijden, vlak voor hem.

Nu begint het te regenen. Tanneke en Martine zitten Friends te kijken op tv. Had ik toch net zo goed in Wageningen kunnen zitten.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hee kleine mowgli´s,
Dat ziet er bijzonder fijn uit, ik zou mijn mond wel aan zo´n sigaartje willen zetten. Of twee.
Grappig trouwens dat jullie huis zich midden in de rivier bevindt (volgens het kaartje). En als ik vol spanning op ´hier naartoe´ klik, blijf ik gewoon op mijn stoel zitten...
Maar dankzij de rest van de pagina is het toch wat te volgen. Hier zijn ook stakingen, de mafkezen.
Ga vooral door met posten, ik ben een vaste klant! Hoe is het Spaans?

Rick Timmermans zei

En hoe zit het met de regen? Want die is in Wageningen overvloedig.
Ik moet bij het lezen van jullie zwem, wandel en slangen verhalen denken aan Spinvis "of ben ik gestoken? Een beest uit het buitenland heeft me gestoken, hier in het zwembad"
Maar goed, het is mooi dat het leven in Peru gelijk is aan een leven aan de andere kant, gek om te horen dat daar ook net mensen wonen. Ik begin te twijfelen aan mijn twijfels over Luyendijk, want toch maar weer aangeeft hoe ongeloofwaardig hij overkomt.
Volgende week gaat iedereen uit Wageningen op vakantie, helaas ook voor mij drie weken geen Peruverhalen.
"De koning gaat duiken de koning gaat duiken... niet op de plank met je poten, dan veert die niet eikel."