donderdag 25 september 2008

On purpose and other questions of life

Mijn bus trilt zich voort door het Zuid-Boliviaanse pampa. Een verlaten gebied met af en toe een huisje van opgestapelde stenen en soms een verdwaalde hond. Maar vooral veel cactussen, canyons en rotsblokken, waartussen wat gelig gras en mos groeit. Ongeveer het effect wat je in Paint krijgt met de spuitbus. Het is het soort landschap waarin muilperen worden uitgedeeld en waar de figuranten die in de eerste scène worden doorzeefd met lood of een blauwe boon voor de kiezen krijgen, in een latere scène gewoon weer kunnen worden hergebruikt. Dat heeft toch niemand door.

Maar ik ben niet in de stemming voor pistolen en treinroven, misschien wel door het wegebbende effect van de rode wijn van vanochtend half negen. Ter ere van de verjaardag van een collega was dat. Hoe het ook zij, ik ben meer in een overpeinzende stemming, met in mijn hoofd een vraag van een oude vriend. "Wat is het meest nuttige wat je tot nu toe hebt gedaan?" Maar wat is dat nou weer voor vraag? Wat is nuttig überhaupt? Moeilijk.

Nuttige daden zijn moeilijk. Maar nuttige dingen zijn misschien makkelijker, of nuttige uitvindingen. Als je zoiets overdenkt in een bus naar Tarija, kom je al snel op iets als deodorant. Erg nuttig. Andere dingen: internet, woordenboeken, chocola. Maar waarom zijn die dingen nuttig? Omdat ze mij - en veel anderen - het leven prettiger maken. Misschien moet de vraag dan maar worden: waarmee heb je de meeste mensen het meest gelukkig gemaakt? Dat zouden dan - vreemd genoeg - dingen zijn die niets met mijn stage te maken hebben. Een beetje onbevredigend dus.

Vaak hebben mensen het juist over nut als het gaat om dingen die voor niemand leuk zijn. Zoals statistiek. Dan troost men zich met de gedachte dat het nuttig is. Maar waarvoor? Als je je statistiek haalt, haal je uiteindelijk je diploma, waardoor je kan gaan werken, wat goed is voor de economie en voor je eigen inkomen. Maar waar is de economie goed voor? Inkomen is nuttig om dingen te kopen, om te wonen en te overleven. Maar waar is kopen goed voor? En wonen? Leven? Dus waar is statistiek eigenlijk goed voor?

Het lijkt er op dat 'nut' altijd een eindeloze keten van nut en doel voortbrengt. Een keten die nergens naar leidt. Ik snap er in elk geval weinig van, en laat het graag aan jou, lezer, over om hier iets zinnigers over te zeggen. In de tussentijd kijk ik wel een beetje uit het raam - kijk, daar verdwijnt Witte Veder net achter een rots. Vermaak ik me prima mee, hoe zinloos het ook moge zijn.


PS. Hoeveel foto´s kun je maken van een glijbaan? Negen plus twee.

4 opmerkingen:

Linda S. Socha zei

I like your blog and the photos. I wish I spoke the language!
Linda

Snooch zei

Ik kan me voorstellen dat iemand de prachtige Nederlandse taal zou willen beheersen. Zeker als je dan begrijpt wat deze knappe jongen uit Bolivia allemaal te melden heeft. Maar goed, we zijn niet allemaal gezegend met de gave van de Nederlandse taal

mooie foto's trouwens

Anoniem zei

Ja, met zo'n titel trek je natuurlijk meteen een belangrijk deel van het Amerikaanse publiek; die zitten daar in een aardige crisis, zoeken hope en purpose, en komen op jouw site terecht. Ondertussen begrijpt de Hollands geschoolde lezer dat Pooch aardig aan het denken is geslagen, zo op het eind van zijn 22e levensjaar. Missie geslaagd zou ik zeggen. Heel nuttig, zo'n stage...

Anoniem zei

Gefeliciteerd met je verjaardag!