dinsdag 2 september 2008

Chuquisaca

Op veler verzoek zal ik eindelijk uit de doeken doen wat ik in Bolivia te zoeken heb. Tijdens mijn rondreizen in Peru heb ik door vele mailtjes bewerkstelligt dat ik stage kan gaan lopen bij Intercooperation, een Zwitserse hulporganisatie. Een Boliviaan die daar werkt was ook de stagebegeleider van Menno, Praeses der Vereeniging, tevens kleinvoetige held. Zodoende.

Deze Zwitserse organisatie doet allerlei ontwikkelingsprojecten, natuurlijk allemaal volledig integraal, multilevel, participatief, empowering, capacitating en community-based. Hun project in Bolivia heeft de al even modieuze naam Concertar, wat zoiets betekent als ´polderen´.

Als ILW-er kan ik al dit soort gezwets natuurlijk gerust overlaten aan mijn IO-collega´s en me me met de realiteit gaan bemoeien. In een zuidelijke provincie van Bolivia, Chuquisaca, is een belangrijk onderdeel van het project Concertar het aanleggen van waterbassins. Hiermee wordt in het natte seizoen water opgevangen, voor kleinschalige irrigatie in het droge seizoen. Elk bassin wordt gebruikt door een klein aantal families, maximaal tien.

Een aantal bassins is al gebouwd. Er zijn dus twee groepen boeren, met en zonder bassin. Mijn rol is om boeren uit die twee groepen te interviewen over hun economische situatie. Uit een vergelijking van de resultaten zal blijken of de beoogde voordelen ook werkelijk worden bereikt. Daarnaast praat ik ook veel met ingenieurs en andere betrokkenen van het project.

Aanstaande vrijdag heb ik weer een vergadering op het hoofdkantoor van Intercooperation, hier in La Paz. Daarna vertrek ik waarschijnlijk zo snel mogelijk naar het zuiden en zal ik er alras achter komen hoe mijn voorstelling en mijn versie van het Spaans zich verhouden tot de werkelijkheid.

Geen opmerkingen: