woensdag 29 september 2010

Verjaardagscadeautje

Voor mijn verjaardag kreeg ik een apart cadeautje (zie foto), van een man wiens gebit en intelligentie er al net zo slecht aan toe waren als zijn handschrift. Voor mij was het een prachtig cadeau, mooi om te zien dat er eindelijk eens een wet wordt gehandhaafd (al is het een stompzinnige) in dit land van ‘verberg je tranen achter je glimlach’, waar het stukbreken van mooie dromen op de harde werkelijkheid wordt verholpen met nog meer mooie dromen en wetten.

Ik had het denk ik ook over mezelf afgeroepen. Voor mijn thesis had ik bij het gemeentehuis een kopie van de Gemeentelijke Milieuwet opgehaald. Die stond vol met juweeltjes, zoals bijvoorbeeld artikel F, de ‘pee and piss in public places ban’. Dan had je allemaal verboden op het vervuilen van de lucht met uitlaatgassen en open vuur, het op straat werpen van plastic, verpakkingen, sigarettenpeuken en al het andere afval, kortom, het boekwerkje was een soort beschrijving van wat je allemaal tegenkomt in Claveria. Het mooiste vond ik wel het verbod op het uitdelen van plastic zakjes bij het verkopen van goederen, op straffe van 1000 tot 2500 pesos boete. Eén van de meest uitdagende sporten van Snooch en mij hier is namelijk dingen proberen te kopen zonder er een plastic zakje bij te krijgen. Met uitleggen dat je geen plastic zakje nodig hebt (omdat je die tube tandpasta ook wel gewoon zo kunt vasthouden, die vijftig meter die je naar huis moet lopen) krijg je het Filippijnse winkelpersoneel niet gek. Na een tactisch geplaatst begrijpend knikje wordt je tandpasta in een onbewaakt ogenblik toch snel in een miniscuul plastic zakje gestopt en met een overwinningsgrijns aan je meegegeven.

Maar nu had ik dus een nieuw wapen ontdekt: de Wet. Dus tijdens het kopen van vier zakjes oploskoffie paste ik dit meteen toe: “Wist u, mevrouw, dat u een boete kunt krijgen van 1000 tot 2500 pesos als u mij een plastic zakje geeft?” Met een verveelde en gespeeld onbegrijpende blik kijkt de vrouw me aan. Wacht jij maar, americano, jouw tijd komt nog wel. Ik stop de zakjes koffie in mijn broekzak, stap op mijn motor en rij weg. En ja hoor: de Wet blijkt inderdaad geen verlossing te brengen. Een boete van twee euro is mijn straf. Overtreding: One Way.

Vijf minuten later koop ik een brood bij een bakker een stukje verderop. De eeuwig wachtende motormannen roepen me al toe met mijn nieuwe bijnaam: “One way Joe, where you going?”

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit is allemaal om je alvast te laten wennen aan de bureaucratie van het mooie Nederland.. Over dik een week veranderd je huidige leventje in een tijdsbestek van enkele uren vliegen weer in het koude, natte, maar o zo knusse Nederland. Wellicht een gemis voor jou, het achterlaten van een plek die je blijft verbazen, maar zeker een gemis voor ons, het verdwijnen van de wekelijkse columns van Snooch en Pooch. Zoals altijd, geniet van de laatste dagen, en zorg dat jullie veilig weer terug komen!

Mark

Anoniem zei

Hey L&T,
Leuk verhaal. Enjoy the last days!
JU

Anoniem zei

Beste Pooch, en Snooch natuurlijk ook,
hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
Je schoonouders.

Unknown zei

Hey lieve broer,

Nog gefeliciteerd met je 25e verjaardag! Mooi cadeau, zo'n boete... Zijn jullie je al aan het voorbereiden voor de grote overtocht? En heb je nog verjaardagsverlangens die wij bij wijze van welkomstcadeau zouden kunnen vervullen?
Tot snel,

Liefs, Friek.

machteld zei

Hi,
gefeliciteerd met je verjaardag! En geniet nog van het laatste weekje daar!
groetje,
AMMZT

Martine zei

Dit is echt grappig. Inlijsten, die boete ;-). Volgens mij zijn er hier in Peru ook heel veel goede wetten, het navolgen is alleen een probleem...

Groetjes!

Anoniem zei

Veel plezier nog de laatste dagen. Ik verheug me er op dat jullie weer terug zijn in Nl.

groet,
Michel.

Annelies zei

wat een grap! Maar waarom had je dat boekje gehaald? Om de wetticistische (of is het wettische) uit te hangen?
Ik vind het ook leuk dat jullie bijna weer in NL zijn. Veel plezier nog de laatste dagen!

Pooch zei

ik vind het ook leuk hoor, dat we bijna weer in nl zijn

Unknown zei

Wanneer komen jullie precies terug? Kan niet wachten...