zaterdag 14 augustus 2010

Rijst

Op de Filippijnen is het verschil tussen eten en snacken heel eenvoudig: eten is mét rijst, snacken zonder. Ter illustratie: mijn supervisor vertelde over zijn tijd als PhD-student in Duitsland dat zijn huisgenoten aan het begin zo vreemd opkeken als hij drie keer per dag in de keuken stond om eten te maken. Na een paar weken paste hij zich maar aan de Duitse gewoontes aan: “Toen at ik net als de Duitsers nog maar één maaltijd per dag.”

Vanavond gingen we naar Mars, en daar is het al net zo. Het restaurant Mars, niet de planeet, voor de duidelijkheid. Het enige restaurant in Claveria met een menukaart, waar we inmiddels stamgasten zijn. Voor het eten hadden Snooch en ik nog een bak cornflakes en een chocolademuffin gegeten en toen we weg wilden gaan trakteerde Susan—onze beschermengel tevens secretaresse bij ICRAF—ons op de koning van het fruit, de durian*. Ik was dus al vrij vol toen we bij Mars aankwamen en ik had wel genoeg aan een soepje en een broodje kip.

Het meisje achter de bar bij Mars was waarschijnlijk al langere tijd bezorgd over mijn gezondheid. In een land van overvloed, zoals Nederland, is dun zijn slechts een wens, maar in een land waar armoede heel gewoon is, is het een teken van ziekte en ellende. En nu kwam die magere buitenlander hier ook nog eens alleen maar soep en brood eten! Toen Snooch naar haar toekwam om af te rekenen, kon ze haar bezorgdheid niet langer onderdrukken: “Maar… hoeft hij dan niet te eten?”

* “The durian is definitely an acquired taste. During its acquisition you might lose your interest in acquiring it.” –Lonely Planet

(“Voor je durian lekker vind, moet je echt wel even wennen. Het is niet ondenkbaar dat je terwijl je eraan probeert te wennen, je geen behoefte meer hebt het nog lekker te gaan vinden.”)

5 opmerkingen:

Martine zei

Ha, grappig zeg. Wij eten ook maar 1 maaltijd per dag ;-), terwijl het hier heel normaal is om drie keer per dag te eten. Nederlanders zijn daarin volgens mij wel een uitzondering hoor. Ook de Amerikanen hier hebben het over het ontbijt en het avondeten 'klaarmaken', terwijl wij alleen maar de tafel dekken en brood eten. Best saai eigenlijk, maar iets anders klaarmaken kost weer tijd en moeite!

Ik heb nu trouwens een bananencake in de oven staan, net na het avondeten even snel in elkaar geflanst. Voor bij de zondagse koffie...

En, kun je de Durian inmiddels waarderen?

Eet ze,
Martine

Unknown zei

Hoe maak je bananencake?

JU zei

"We are very sorry, Duriam not allowed in this hotel"

Krijg de indruk dat de rijst-addicten misschien wel in de meerderheid zijn.....
Hier in India kregen ze tijdens een hongersnood een aantal jaar geleden steun uit Canada in nature: graan. Daar hebben ze tot op de dag van vandaag gemengde gevoelens over.....
Succes daar!

Anoniem zei

Doerian smaakt geweldig! Wel versgeplukt eten, en niet laten liggen watn dan kun je alleen al op de uitgewasemde gassen een dieselmotor laten draaien.

Zondagavond een stuk gegeten. Helaas sindsdien niet meer op het menu gezien.

't Is hier overigens in alle opzichten geweldig!

pa Piet

EJ de B zei

Durian! Doet me denken aan Maleisië, waar je die dingen al van een letterlijke 50 meter afstand kon ruiken. Mijn chinese vrienden hebben gedreigd mij op te sluiten in een kamer en me een week lang alleen durian te voeren, omdat ik beleefd had geweigerd zo'n stinkding naar binnen te schuiven. Rare jongens, die Chinese Maleisiërs.